codebazan


برای ورود به کانال کلیک کنید / دانلود تلگرام نسخه ویندوز عزاداری برای بزرگان اهل سنت - قرآن و اهل بیت تنها راه نجات
سفارش تبلیغ
صبا
 
عزاداری برای بزرگان اهل سنت

کنکاشى در تاریخ


برپایى سوگوارى، مرثیه خوانى، عزادارى، نوحه خوانى و جلوه‏هاى خاصى از مراسم بزرگداشت و تعزیت در تاریخ بسیار است. با کنکاش و جست و جو در متون تاریخى و آثار کهن اسلامى نمونه‏هاى فراوانى مى‏توان یافت که این امر از روایى و همچنین عادى بودن برگزارى چنین محافلى حکایت مى‏کند و بر مرسوم بودن آن گواهى مى‏دهد؛ واکنش مردم مدینه نسبت به شنیدن خبر شهادت امام حسین ( ع ) یکى از نمونه‏ هاى آشکار و گویاى این مدعاست، طبرى در تاریخ خود به نقل از یکى از راویان چنین مى‏نویسد:  « فلم اسمع واللَّه واعیة مثل واعیة نساء بنى هاشم فى دورهن على الحسین؛ به خدا سوگند، من سوگواریى همچون ناله و گریه زنان بنى هاشم در مصیبت حسین ( ع ) نشنیده ‏ام. » تاریخ الطبرى، ج 3، ص 341 و 342.  

ابن کثیر در تاریخ خود چنین مى‏نویسد:  در روز عاشورا از سبط ابن جوزى در دمشق خواسته شد که بر فراز منبر رفته و از مقتل و چگونگى شهادت امام حسین ( ع ) براى مردم سخن گوید. سبط ابن جوزى این خواسته را پذیرفت و بر بالاى منبر تکیه زد، او پس از یک سکوت طولانى، دستمال خویش بر صورت نهاد و گریه شدیدى سرداد و آنگاه در حالى که مى‏گریست این دو بیت شعر را سرود:  ویل لمن شفعاؤه خصماؤه * و الصور فى نشر الخلایق ینفخ  ///لابد أن ترد القیامة فاطم * و قمیصها بدم الحسین ملطخ  ///واى به حال کسى که شفیع‏اش دشمن او باشد! در هنگامه قیامت، که براى بیرون آمدن مردم از زمین « قبور » در صور دمیده مى‏شود.  سرانجام در قیامت فاطمه زهرا وارد محشر مى‏شود، در حالى که پیراهن‏او به خون حسین ( ع ) آغشته است.  سپس سبط ابن جوزى از منبر پایین آمد و اشک ریزان به خانه خویش رفت. البدایة و النهایة، ج 13، ص 207 ( حوادث 654 هجرى قمرى ).  در تاریخ همچنین نمونه‏ هاى از برپایى عزادارى مردم براى درگذشت شخصیت هاى اهل سنت ثبت است؛ به عنوان مثال مى‏توان به موارد ذیل اشاره کرد: 

‏ 1 - عزادارى براى عبدالمؤمن ( م 346 ق. )  

عبدالمؤمن بن خلف، از فقیهان مذهب ظاهرى و پیرو مکتب محمد بن داود است. نسفى درباره خاکسپارى وى چنین مى‏گوید: در تشییع جنازه عبدالمؤمن شرکت جستم، صداى طبل و دهل آن چنان گوش خراش بود گویا آنکه لشکرى به شهر بغداد یورش برده است. این مراسم ادامه داشت تا آنکه مردم براى برپایى نماز میت آماده شدند. » تاریخ مدینة دمشق، ابن عساکر، ج 10، ص 272؛ سیر اعلام النبلاء، ج 15، ص‏480.

‏ 2 - عزادارى براى جوینى ( م 478ق. )

ذهبى از درگذشت جوینى و مراسم سوگوارى او چنین یاد مى‏کند: « نخست او را در منزل‏اش به خاک سپردند و آنگاه پیکرش را به مقبرة الحسین ( شاید کربلاى معلى ) انتقال دادند. در ماتم او منبرش را شکستند، بازارها را تعطیل کردند و مرثیه‏ هاى فراوانى در مصیبت اش خواندند. او چهارصد شاگرد و طلبه داشت، آنان در سوگ استاد خویش، قلم و قلمدان‏هاى خود را شکستند و یک سال عزادارى نمودند و عمامه‏هاى خود را به مدت یک سال از سر برداشتند بدان حد که کسى جرات به سر گذاشتن عمامه را نمى‏داشت. آنان در این مدت در سطح شهر به نوحه خوانى و مرثیه سرایى پرداختند و در فریاد و جزع زیاده روى کردند! » سیر اعلام النبلاء، ج 18، ص 468؛ المنتظم، ج 9، ص 20.

‏ 3 - عزادارى براى ابن جوزى ( م 597 ق. )

سبط بن جوزى در شب جمعه سیزدهم ماه رمضان فوت کرد. ذهبى درباره بازتاب مرگ او مى‏نویسد: «.. با درگذشت او، بازارها تعطیل گردید و جمعیت زیادى در مراسم او حضور یافتند، فراوانى مردم و فزونى گرما سبب شد که بسیارى از سوگواران روزه خویش را خوردند!، بعضى خود را به دجله انداختند.. از کفن اندکى ماند.. مردم تا پایان ماه رمضان در کنار قبر او شب را به صبح رساندند، آنان شمع و چراغ و قندیل آوردند و قرآن را ختم کردند. مراسم عزادارى را روز شنبه برپا کردیم، سخنرانان درباره او به سخن پرداختند، جمعیت بسیارى شرکت جستند و درباره او مرثیه‏ ها گفته شد. » سیر اعلام النبلاء، ج 18، ص 379.

سخن پایانى  ....مورخان بنام اهل سنّت، بآسانى و مسامحه صحنه‏هاى سوگوارى و عزادارى مردم براى عالمان سنى مذهب را گزارش کرده و آن را بدون هیچ تحلیل و یا نقدى نقل کرده و گاه به بزرگى از آن یاد نموده‏اند، اما هم ایشان در برابر عزادارى و ماتم سرایى شیفتگان امام حسین ( ع ) به تندى تاخته و در موضع ‏گیرى خشن و سرشار از تعصب خویش، آن را مولود بى خردى و دورى از سنت قلمداد مى‏کنند! ر. ک: العبر، ج 2، ص 89؛ تاریخ الاسلام، ( حوادث 351 هجرى )، ص 11؛ الکامل، ج 8، ص 549. براستى این دوگانگى از چیست؟



درباره سایت

جهت عضویت در کانال تلگرام وبلاگ قرآن و اهل بیت تنها راه نجات ،کلیک کنید https://telegram.me/shoobahat استفاده از مطالب برای عموم،آزاد است



در این وبلاگ
در کل اینترنت
بنر دوستان
کانال تلگرام ما
انصار آل محمدص
ابوتراب
ولی عصر
قرآن و اهل بیت تنها راه نجات
آخرین مطالب
سرقت های علمی ابن تیمیه قسمت پنجم
سرقت های علمی علمای اهل سنت از دیگران قسمت چهارم
سرقت های علمی فخر رازی مفسر اهل سنت از دیگران
سرقت های علمی ابن تیمیه قسمت ىوم
سرقت های علمی ابن قیم الجوزیه،امام وهابیون
ابن تیمیه:صحابه بدون وضو نماز می خواندند
خوردن انبیاء جایز است !!
عمربن خطاب،بلد نبود سوره حمد را بخواند
کتاب فقهی امام صادق علیه السلام کجاست؟ آیا شیعه دین را از اهل بی
همجنس بازی صحابه در صحیح بخاری
جواز عمل شنیع استمناء در فتاوی اهل سنت بنابر عمل صحابه!!!
دشمنی با اهل بیت علیهم السلام ،شاخ و دم داره دیگه؟
صحابه و جنگیدن برای رسیدن به حکومت!! از صحیح بخاری
صحیح بخاری و مسلم و جواز قتل کودکان و زنان! حالا هی بگید داعش چر
غلط های قرآنی مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی کلیپ
[همه عناوین(1400)][عناوین آرشیوشده]
مطالب پر بازدید
آیا ایرانیان مدیون عمربن الخطاب هستند
نظر بزرگان اهل سنت درباره ابوحنیفه + تصویر
محبت صحابه نسبت به همدیگر!!
ولادت حضرت مهدی عج در منابع اهل سنت +تصویر
اگر زن به سگ زنا بدهد،حد ندارد!!!
خنده خدا +تصویر
خدای موفرفری
بند تمبان خدا
مولوی عبدالحمید و انکار حقایق+کلیپ(شماره
تحریف کتب اهل سنت+اسناد تصویری
سجده بر نجاست،هیچ اشکالی ندارد + تصویر
زنا حد ندارد !! + سند
صدیق و فاروق حقیقی کیست؟
مولوی عبدالحمید و انکار حقایق+کلیپ(شماره
سوالاتی از اهل سنت
مولوی عبدالحمید و انکار حقایق+کلیپ(شماره
مولوی عبدالحمید و انکار حقایق+کلیپ(شماره
خدای وهابیت
چشم چرانی صحابه در نماز !!
خوردن گوشت انسان جایز است+تصویر
ابوبکر ،دخترش عائشه را متهم به فحشاء کرده است+تصویر
خاک قبر امام حسین ع شفای هر درد از منابع اهل سنت
شرایط امام جماعت + تصویر
کلیپ عصبانیت وهابیون از گسترش مذهب شیعه
توهین البانی وهابی و تهمت زنا زادگی به ع
ابن تیمیه می گوید:علی ع برای
ابن تیمیه می گوید:من می توانم مرده
ابن تیمیه میگوید:اکثر صحابه،منافق و کافر
توسل صحابی به رسول خدا ص بعد از وفاتش با سند صحیح +
ابن تیمیه میگوید:توسل به پیامبرص ج
قرآن و اهل بیت ع، یا قرآن و سنت؟!؟
توسل بلال صحابی به قبر رسول الله با سند صحیح
اعتراف آلوسی درباره سوال از ولایت علی در ق
آیا در قبر،از امامت پرسیده می شود+تصاویر
امیرالمومنین،پای خود را در وضو،مسح می کر
حدیث دوازده جانشین پیامبر در صحیح تر
کلیپ های تصویری
تحریف حدیث ثقلین موجود در کتاب مسند حمیدی
جعل استفتا از دفتر آیت الله سیستانی
تکفیر اهل سنت توسط وهابیت
امام اهل سنت و زیارت قبر صالحان و توسل به ایشان
پاسخ به دروغ شهاب خودمون
پاسخ به کسانی که می گویند فقط قرآن و بس
فتواهای ضدقرآنی علمای مکتب سقیفه
شورای عمر،دموکراسی یا دیکتاتوری؟
هرکس زنا کرد و پولش را داد،هیچ مشکلی ندارد
عالم سنی و 70 زن صیغه ایی
فتوای ابوحنیفه شافعی و مالکی:زنا با خانم شوهر دار،حد ندارد
به اعتقاد عایشه،یک سوره از قرآن گم شده
آیا امام زمان عج فرموده:کتاب کافی،برای شیعیان کافی هست؟
ولادت حضرت مهدی عج در منابع اهل سنت
اهانت های عمربن الخطاب به رسول خداص با نام موافقات عمر
حذف حدیث مهدی من عترتی من ولد فاطمه از صحیح مسلم
حذف اسم حضرت زهراس از حدیث چهار زن برتر عالم در صحیح مسلم
حذف حدیث سفینه نوح از صحیح مسلم
ابن تیمیه و وهابیون می توانند مرده زنده کنند
مبعوث شدن تمام انبیا بر ولایت صدیق اکبر علی ع به نقل از منابع اهل سنت
سب و لعن صدیق اکبر علی مرتضی ع توسط معاویه
آیا زنان پیامبرص جزء اهل البیت منظور در آیه33 احزاب هستند؟
چرا اهل سنت،ننگشان می آید بر آل پیامبرشان صلوات بفرستند؟
ولایت صدیق اکبر علی ع شرط ورود به بهشت به نقل از منابع اهل سنت
فحش دهندگان به اهل بیت رسول خداص،افراد مورد وثوق مکتب سقیفه
کتب و مقاله ها
معاویه و ناسزاگویی به علی ع
گریه رسول الله ص در عزای امام حسین ع
مشروعیت تقیه از دیدگاه شیعه و سنی
چرا شیعه گریه و عزاداری میکند؟
دوستان
اسلام تکس
سید محمد یزدانی(کارشناس شبکه ولایت)
حوزه علمیه امیرالمومنین علیه السلام سفیران هدایت اهواز
اهل سنت بر سر دو راهی
قرآنیان
انصار آل محمد(ص)
البرهان
سنت
شیعه حق
شمیم شیعه
سلفی و وهابی
سنت
ولایت
چرا شیعه؟ چرا سنی؟
ابر مظلوم عالم علی علیه السلام

لوگوی وبلاگ ما
قرآن و اهل بیت تنها راه نجات
جهت دریافت کد لوگو،بر روی آن کلیک کنید
آمار بازدیدکنندگان

پیج رنک گوگل

پیج رنک سایت شما

پیج رنک

قرآن و اهل بیت تنها راه نجات
قرآن و اهل بیت تنها راه نجات